Starta Gym

Att starta gym är ett otroligt spännande projekt men det finns också en del utmaningar i processen. Frågor som vilken gymutrustning är rätt gymutrustning? hur ska jag finansiera allt? Och hur hittar jag lokal?

Men oroa dig inte, här har vi sammanställt en bra start guide där vi hjälper dig styra rätt bland de val som finns, tipsar om vad vi sett fungerar i branschen och ger dig en överblick över vad du kan förvänta dig av dina kommande utmaningar och triumfer inom gymbranschen.

Här är 6 steg för att starta gym framgångsrikt:

  1. Marknadsanalys - Vad för typer av gym finns redan och vart passar din verksamhet in.
  2. Affärsplan - Här kollar du bland annat på utgifter, inkomster och målgrupp.
  3. Finansiering - Hur ska du betala för utgifter.
  4. Lokal - Hitta fastigheten du kan växa i och förhandla med fastighetsägare.
  5. Gymmaskiner, Träningsutrustning & Inredning - Vad för utrustning, affärssystem och utstyrsel passar din verksamhet och gör dig unik.
  6. Marknadsföring och Medlemmar - Få medlemmar till ditt gym och få dem att trivas.

Vi går in i mer detalj nedan, häng med!

Varför ska du som blivande gymägare ta råd av Eurosport Fitness angående eget gym?

Vi på Eurosport Fitness har agerat inom branschen i över 20 år och våra anställda har bland annat startat och drivit eget gym, hanterat ett otroligt brett utbud av träningsprodukter och hjälpt andra aktörer att starta flertalet framgångsrika träningsanläggningar.

Oavsett om du förestår en mindre förening eller äger en gymkedja, har vi utrustningen och kompetensen du behöver. Vi hjälper dig med affärsplan, nyckeltal, ritningar, kalkyler och vision. Kunskap, lyhördhet och förståelse för dina önskemål hjälper oss att nå vårt mål- att Du ska bli nöjd och din verksamhet lönsam.

Tillsammans kan vi skapa en modern, lönsam och attraktiv gymanläggning, till en rimlig kostnad. Vi kan även erbjuda finansiering av utrustningen för ett tryggt och säkert ägande i många år framöver.

eurosport hjälper till med affärsplan och ritningar

Starta konversation via formulär nedan

Vi besvarar gärna dina frågor och ger dig en

kostnadsfri offert idag!

Tack! Vi kontaktar dig inom kort

1. Marknadsanalys, konkurrenter och din plats bland gymmen

Har du koll på vilka andra gym och träningslokaler som redan finns i ditt område?

Detta är mycket viktigt att kolla på för att se vart du och din verksamhet ska kunna passa in. Både rent fysiskt men också för att sen bestämma vilken typ av gym du ska driva. Ska du fokusera mer på tyngdlyftning än yoga? Ska du ha rum för pass eller boxningsring?

Sen är det bra att kolla vilka priser och upplägg för medlemskap de olika alternativen som redan finns har. För att sedan kunna lägga sig på en bra nivå själv och göra en budget efter det.

2. Affärsplan

En affärsplan är A och O när det kommer till start av verksamhet. Speciellt när vi startar ett gym och kommer att behöva ha stenkoll på utgifter och intäkter i en budget som sen kan bli underlag för banklån (om det behövs) till utrustning, lokal osv.

Du behöver kunna visa vilka dina medlemmar kommer att vara, hur du får dem att teckna avtal med ditt gym och hur du planerar att behålla dessa kunder. Vi vet att det kan ta tid att bygga ett bra antal medlemmar och detta behövs planeras inför. Tänk på flera olika scenarion och vad din action-plan är vid varje scenario.

Detta är mycket viktigt för att få en långsiktig plan för din verksamhet och inte bli för överraskad när den där oväntade utmaningen uppenbarar sig.

3. Finansiera ditt start av gym

Du har nu din affärsplan och är redo att rodda igång med riktiga inköp, här är det självklart mycket viktigt när man startar gym som med vilken annan verksamhet som helst att ha stenkoll på pengarna. Planera bra bit in i framtiden och ta hjälp av folk som varit med och vet vilken typ av finansiering som fungerar, vart de gömda kostnaderna ligger och vad de olika avtalen betyder.

Här tycker vi att mycket av vår expertis ligger och vi hjälper dig gärna att hitta rätt. Vi går genom de olika typerna av finansiering som är vanligast här nedan.

Leasing

Leasing innebär att ett förutbestämt restvärde sätts som ger kunden såväl rättighet som skyldighet att lösa ut produkterna till det bestämda restvärdet. Vi på Eurosport erbjuder leasingperioder på mellan 12 och 60 månader. Leasingavtal kan kombineras med olika servicekoncept. Leasing väljs när man är säker på att den utrustning som man leasar är den rätta. Man räknar också med att kunna använda den aktivt under lång tid efter leasingperiodens slut.

Hyra

Vid hyra är det leverantör som äger produkterna som man betalar en fast månadskostnad för att använda. Inget tvingande restvärde utan när hyrestiden är slut lämnas produkterna tillbaka. Vi på Eurosport erbjuder hyresperioder på mellan 12 och 60 månader. Hyresavtal kan kombineras med olika servicekoncept. Tryggt, enkelt och smidigt.

Funktionsavtal

Ett funktionsavtal är ett flexibelt hyresavtal som betyder att man betalar för en viss funktion under tiden man vill använda den. Prata med en säljare hos oss för mer information om funktionsavtal och vad det kan betyda för dig.

4. Lokal

Lokalen är en stor del i starten av ditt gym. Viktigt att välja en lokal med kvm du har möjlighet att växa i när det behövs utökning av diverse utrustning men sen inte för stor så du sitter på en för stor utgift för ett rimligt antal medlemmar i ditt område.

Här rekommenderar vi också starkt att ta hjälp av personer med erfarenhet som kan ge vägledning. Att starta gym med rätt antal kvm på rätt plats samt att förhandla med fastighetsägare om exempelvis en enklare startprocess med lägre hyra är något som kan ge en extra push för att verkligen komma igång lönsamt med ditt gym.

5. Gymmaskiner, Träningsutrustning & Inredning

Detta är den absolut roligaste biten av startprocessen förutom själva öppningen av gymmet enligt oss. Här får du leta genom det stora utbudet som finns idag av olika innovativa träningsmaskiner och välja ut det som passar just din anläggnings behov. I många fall finns det även möjlighet att klämma och känna på grejerna i olika typer av showrooms som vårt egna på Eurosport.

Detta är ett bra sätt att verkligen få känsla för hur gymmaskiner och träningsutrustning känns i ett rum och i händerna. Det ger många fördelar och rekommenderas starkt.

Bra alternativ för att kunna få extra intjäning är försäljning genom reception av olika träningsrelaterade produkter eller obemannat genom exempelvis dryckesautomater med betalsystem. Detta kan leda till en extra inkomstkälla, men viktigt att man sätter fingret på vad just dina medlemmar kan tänkas vilja köpa.

Ett tips från oss efter att ha sett vad som fungerar i många är att verkligen försöka hitta din egna look. Stå ut från mängden med alla mer generiska franchise gym eller stora kedjor. Detta ger dig edge då du erbjuder något annorlunda som kan dra medlemmars uppmärksamhet och vara anledning att testa just ditt gym.

Vill du läsa mer om hur specifikt styrkemaskiner kan öka värdet på ditt utbud mot medlemmar, hur drift sköts bäst mm. rekommenderar vi att läsa vår styrketräningsmaskiner guide.

Startkit med träningsredskap vid start av gym

6. Marknadsföring och Medlemmar

Här har vi motorn i din verksamhet. Mycket viktigt att hela tiden ge bränsle till ditt gym och brand i form av att vara aktiv med olika typer av marknadsföring för att öka intresse.

Bra exempel på marknadsföring vid start av gym:

  • Flyers i brevlådor
  • Annonsering i lokala tidningen
  • Aktivt sociala medier konto, följ potentiella medlemmar och visa upp ditt gym och brand
  • Hemsida med bra optimering för att synas för lokala potentiella medlemmar på google
  • Håll ett öppningsevent med olika typer av priser och aktiviteter

Många gym har lyckats bra med så kallade “Pre-Sales” där du ger potentiella medlemmar ett erbjudande om att teckna avtal med ditt gym till ett bra pris redan innan du öppnat. Detta kan vara ett bra sätt att få in medlemmar tidigt men viktigt att man sen följer upp detta med en riktigt bra upplevelse på gymmet för dem första medlemmarna. Annars kan det förstöra mycket för ditt brand och gym framöver.

Vanliga frågor och svar (FAQ)

 

Hur öppnar jag ett gym?

För att öppna ett gym behövs ett stort engagemang, en vass affärsplan och rätt utrustning på rätt plats.

Vad kostar det att starta gym?

Kostnad för att starta gym i Sverige börjar med 25 000 kr för att starta bolaget, dessa pengar får du i aktiekapital. Sen kommer månadskostnader för leasing av utrustning, lokal osv. Här kan det vara aktuellt med banklån och kontantinsats men i vissa fall kan borgen räcka och du behöver inte lägga ut några pengar om du har en tillräckligt bra plan för start av gym.

Kan man få bidrag för att starta gym?

För att starta gym kan du få starta eget bidrag. Detta erbjuds av offentliga aktörer och går att läsa mer om hos verksamt.se.

Vad behövs för att starta ett gym?

För att starta gym behövs en affärsplan, finansiering, lokal, leverantör av utrustning och ett stort driv och engagemang.

Hur lönsamt är gym?

Gym kan ligga runt cirka 6-8 procent vinstmarginal och lönsamhet. Självklart varierar det mycket men detta är en rimligt uppskattning.

Har du frågor eller helt enkelt vill dra igång processen att starta gym tveka inte på att kontakta oss!